Se deltageres læsehastighed og forståelse – før og efter et kursus i hurtiglæsning

Sådan beregner vi den gennemsnitlige læsehastighed og -forståelse

Uddannelseshuset – Åbent hold

Juni 2022

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 218 –  EFTER: 634

2,9 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 56%  –  EFTER: 65%

FOA

Maj 2022

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 195  –  EFTER: 498

2,6 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 66%  –  EFTER: 75%

Uddannelseshuset – Åbent hold

Marts 2022

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 229  –  EFTER: 432

1,9 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 60%  –  EFTER: 73%

Uddannelseshuset – Åbent hold

Januar 2022

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 228  –  EFTER: 648

2,9 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 70%  –  EFTER: 73%

Danske EU-Ambassade Bruxelles

December 2021

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 232 –  EFTER: 678

2,9 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 79%  –  EFTER: 80%

DTU – MBA Students

September 2021 (På engelsk)

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 302 –  EFTER: 558

1,8 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 74%  –  EFTER: 75%

CBS – Masterstuderende

August 2021

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 192 –  EFTER: 603

3,1 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 69%  –  EFTER: 73%

AAB

Juni 2022

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 244 –  EFTER: 710

2,9 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 71%  –  EFTER: 68%

Dansk Sygeplejeråd

Marts 2022

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 264  –  EFTER: 628

2,4 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 62%  –  EFTER: 74%

Danske EU-Ambassade Bruxelles

December 2021

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 215  –  EFTER: 552

2,6 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 85%  –  EFTER: 84%

DTU – MBA Students

September 2021 (På engelsk)

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 241 –  EFTER: 704

2,9 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 71%  –  EFTER: 76%

Solrød Kommune

August 2021

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 189 –  EFTER: 432

2,3 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 50%  –  EFTER: 70%

Uddannelseshuset – Åbent hold

Maj 2022

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 287  –  EFTER: 594

2,1 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 76%  –  EFTER: 75%

DJØF

April 2022

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 254  –  EFTER: 511

2,0 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 69%  –  EFTER: 71%

CBS Masterstuderende

Januar 2022

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 258  –  EFTER: 825

3,2 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 73%  –  EFTER: 75%

Uddannelseshuset – Åbent hold

Oktober 2021

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 203  –  EFTER: 452

2,7 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 85%  –  EFTER: 84%

Bornholms Regionskomune

September 2021

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 216  –  EFTER: 635

2,9 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 67%  –  EFTER: 66%

Uddannelseshuset  – Åbent hold

September 2021

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 189  –  EFTER: 388

2,0 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 67%  –  EFTER: 67%

Uddannelseshuset  – Åbent hold

Maj 2021

Læsehastighed, Ord./Min.:
FØR: 191  –  EFTER: 482

2,5 gange hurtigere læsehastighed

Forståelse af teksten:
FØR: 62%  –  EFTER: 73%

Sådan måler vi før og efter læsehastighederne


Vi tester deltagernes læsehastighed
og forståelse i begyndelsen af kurset, og efter at kurset er slut. Resultatet er et gennemsnit for alle deltagere på holdet.

For at sikre at forståelsen er på plads registrerer vil deltagernes antal af rigtige svar på checkspøgrsmål til de to kontroltekster. Resultatet angives som et gennemsnit for alle deltagere. Målet er , at fastholde eller forbedre, forståelsen under hurtiglæsning.

Ingen der læser med deres “normale” læsehastighed, vil forstå 100% af en læst tekst. Den primære årsag er, at hjernen “keder sig” når vi læser for langsomt, og dermed mister koncentrationen.

At fastholde forståelsen, selvom hastigheden forøges 2-3 gange, er derfor et primmært mål for kurset.

Hvad betyder tallene?
Generelt kan man sige, at hvis forøgelsen af læsehastigheden er høj, men forståelsen er den samme eller lavere, er det et udtryk for, at deltagerne med fordel kan skrue lidt ned for hastigheden, indtil forståelsen igen er på plads.

En meget høj forståelse og lavere læsehastighed, betyder ofte at deltagerne læser sikkert (men lidt for langsomt), og med fordel kan træne på at give slip, og sætte læsehastigheden lidt op.